Асосий Меню

Махсус бўлимлар

Қўшимча бўлим

Амал мавсуми

Аёлларнинг масжидга келишлари ҳукми ҳақидаги боб

Динимиз комил, дунё ва охиратимиз манфаатларини ўз ичига олган диндир. У барча мусулмонларга, эркакларга ҳам, аёлларга ҳам яхшиликлар олиб келган. Аллоҳ таоло айтади: «Эркакми ё аёлми кимда-ким мўмин бўлган ҳолида бирон яхши амал қилса, бас, Биз унга покиза ҳаёт ато этурмиз ва уларни ўзлари қилиб ўтган амалларидан чиройлироқ ажр-савоблар билан мукофотлаймиз» (Наҳл: 97). Динимиз аёл кишига алоҳида эътибор қаратган, дин йўлини маҳкам тутган ва диннинг фазилатлари билан безанган аёлга ҳурмат-эҳтиром кўрсатгандир.

Жумладан, у аёл кишига жамоат намозида бўлиш, зикр мажлисларида ҳозир бўлиш каби яхшиликларда иштирок этиш учун, ахлоқ-одоб доирасида ва фитнадан узоқ қиладиган эҳтиёт чораларини кўрган ҳолда масжидларга келишига изн берди. Аёл киши масжидга келишга изн сўраса, уни ман қилиш макруҳдир. Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Аллоҳнинг аёл бандаларини Аллоҳнинг масжидларидан тўсманглар. Лекин хушбўйланмаган ҳолда чиқсинлар», деганлар (Имом Аҳмад (2/438, №9645) ва Имом Абу Довуд (565) Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят қилганлар). Сабаби, фарз намозни жамоат билан адо этиш, шунингдек, масжидга юриб бориш эркаклар учун ҳам, аёллар учун ҳам бирдек фазилатлик ишдир.

«Саҳиҳайн» ва бошқа ҳадис тўпламларида келганки: «Аёлларингиз кечқурун масжидга изн сўрасалар, изн беринглар» (Муттафақун алайҳ, Ибн Умар розияллоҳу анҳумодан ривоят қилинган). Эрдан изн сўраши лозимлиги сабаби – аёлнинг уйда бўлиши эрнинг ҳаққидир, шу ҳолда масжидга чиқиши эса мубоҳ амалдир. Мубоҳни деб вожибни тарк қилмайди. Агар эр изн берса, ҳаққи соқит бўлади. Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Аёллар учун уйлари яхшироқдир», яъни, масжидларда намоз ўқишларидан кўра уйларида намоз ўқишлари яхшироқдир, деганлар. Чунки, уйда бўлиш билан фитнадан омонда бўладилар.

Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг: «Хушбўйланмаган ҳолда чиқсинлар» дейишларига сабаб – эркаклар уларнинг хушбўйликлари билан фитналаниб қолмасликлари ва уларга кўз ташламасликлари учун, натижада аёллар сабабли фитна ҳосил бўлмаслиги учун эди. Ранг-баранг либослар ва зеб-зийнатларни кўрсатиш ҳам хушбўйланиш маъносида бўлгани учун ҳукмда ҳам у билан бир хил бўлади. Агар аёл киши хушбўйланган ёки зийнат кийимларини кийган бўлса, унинг масжидга чиқиши ҳаром бўлади ва уни бундан ман қилиш вожиб бўлади. «Саҳиҳ Муслим» ва бошқа ҳадис тўпламларида борки: «Қай бир аёл бахур (яъни, ҳушбўй модда) билан хушбўйланган бўлса, биз билан хуфтонда ҳозир бўлмасин» (Имом Муслим (444) Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят қилган).

Шунингдек, аёл киши масжидга чиққанда эркакларга аралашишдан сақланиши керак.

Имом Ибнул Қаййим раҳимаҳуллоҳ айтади: «Валийюл-амр (яъни, давлат бошлиғи) бозорларда ва жамоат жойларида эркакларнинг аёллар билан аралашиб юришларини тақиқлаши лозим, у бунга масъулдир. Чунки, энг катта фитна шундадир. Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Ўзимдан кейин эркакларга аёллардан кўра зарарлироқ фитна қолдирмадим», деганлар (Бухорий (5096) ва Муслим (274) Усома ибн Зайд розияллоҳу анҳудан ривоят қилганлар)… У аёлларни зийнатланган ва пардоз қилган ҳолда чиқишдан ман қилиши, уларни юпқа кийимларда яримяланғоч бўлиб юришдан қайтариши, кўча-кўйда эркаклар билан сўзлашишдан ман қилиши, шунингдек, эркакларни ҳам бундай қилишдан ман қилиши вожиб бўлади» (Ат-туруқул-ҳикамия: 406-б).

Аёл киши шарму ҳаёлик бўлиш, ўраниб юриш, зийнат ва хушбўйланишни тарк қилиш, эркаклар билан аралишиб юришдан узоқ бўлиш каби Ислом одобларига риоя қилса, жамоат намозида иштирок этиш ва зикр мажлисларида ҳозир бўлиш учун масжидга чиқиши мубоҳдир. Шу ҳолда ҳам уйида қолиши масжидга чиқишидан кўра яхшироқдир. Чунки, Пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Уйлари улар учун яхшироқ», деганлар.

Мусулмонлар фитнадан узоқ бўлиш ва ёмонликнинг олдини олиш нуқтаи назаридан аёл кишининг уйида ўқиган намози масжидда ўқиган намозидан яхши эканига иттифоқ қилганлар.

Аммо, агар Ислом одобларига риоя қилмаса, Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам қайтарган кўринишда – зийнатланиб ва хушбўйланиб чиқадиган бўлса, ундай аёлнинг масжидга чиқиши ҳаромдир, валийси ва масъул шахслар уни бундан ман қилишлари вожиб бўлади.

«Саҳиҳайн»да Оиша розияллоҳу анҳодан ривоят қилинган ҳадис борки: «Агар Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам аёллар ҳозирда пайдо қилган ишларни кўрганларида эди, уларни масжиддан Бану Исроил аёлларини ман қилинганидек ман қилган бўлардилар» (Бухорий (869) ва Муслим (445) ривоятлари). Аёлларнинг масжидга чиқишларида фойдали бўлиши ва зиёндан холи бўлиши шартига риоя қилинади, агар зарар томони кўп бўлса, уларни масжиддан ман қилинади.

Уларнинг масжидга чиқишлари тўғрисидаги гап шу бўлса, энди масжиддан бошқа ўринларга чиқишларида албатта эҳтиёткорлик ва фитнадан узоқ бўлиш томонларига риоя қилиниш шарт бўлади.

Ҳозирги пайтда аёл кишининг ғарбда ва ғарбпараст давлатларда бўлганидек ишлаш учун кўчага чиқишига чақирадиган одамлар пайдо бўлган. Аслида, улар фитнага чорламоқдалар, аёл кишини бахтсизлик сари, мукаррамлиги топталишига қараб етакламоқдалар. Ундай кимсаларни тўхтатиб қолиш, тилларини ва қаламларини бундай жоҳилий чақириқлардан тийиб қўйиш лозим. Аёл кишининг бошига ғарб давлатларида ва уларга эргашган мамлакатларда тушган кўргиликлар ва жамиятларни ингратган аламли ҳолатлар етар, бас, шу нарса биз учун ибрат бўлмоғи лозим. Бахтли киши бошқаларнинг ҳолидан ибрат олган кишидир.

Аёл кишини кўчага олиб чиқишга чақираётган кимсалар ўзларининг бу чақириқларига фақат битта нарсани, яъни жамиятнинг тенг ярми ишсиз эканини баҳонаи сабаб қилиб кўрсатишади ва бу билан аёл кишини эркак билан бир қаторда, елкама-елка туриб ишлашини исташади. Ваҳоланки, улар аёл кишининг шусиз ҳам хонадони ичида жуда катта вазифани адо этаётганини ва жамият учун ундан бошқа ҳеч ким қилиб беролмайдиган, ёлғиз унинг хилқатига муносиб келадиган ва унинг табиатига мос тушадиган улкан хизматни ўтаётганини унутиб қўядилар ёки бундан кўз юмадилар ва ўзларини билмасликка оладилар. Аёл киши – эр учун сакинат-осойишталик манбаи. У фарзандлар туғиб, эмизувчи меҳрибон она ва уларни тарбия қилувчи моҳир мураббия. У хонадонни саришта этувчи уй бекаси. Агар аёл кишини уйдан олиб чиқилса ва ишлаш учун эркаклар қаторига қўйилса, бу айтилган вазифаларни ким бажара олади?! У ҳолда шак-шубҳасиз, бу вазифалар ўлда-жўлда қолади ва жамият ўзининг иккинчи ярмидан маҳрум бўлади! Қолган ярми унга нима ҳам қилиб бера оларди?! Шубҳасиз, жамият биноси дарз кетади ва унинг пойдевори лиқиллаб қолади!

Биз у «аёлпарвар» даъватчиларга: «Эсингизни йиғиб олинг, Аллоҳнинг неъматини куфрга алмаштириб юборган ва қавмларини ҳалокат чоҳига отган кимсалардан бўлиб қолманг! Вайрон қилишга эмас, бунёдкорликка чақирувчи бўлинг!», деб айтамиз.

Муслима синглим! Динингиз таълимотларини маҳкам ушланг, сизга Ислом тарафидан берилган ва бошқа ҳеч ким беролмайдиган мукаррамлигингизни тортиб олмоқчи бўлаётган кимсаларнинг адаштирувчи чақириқларига алданиб қолманг! «Кимда-ким Исломдан ўзга дин истаса, бас (унинг «дини» Аллоҳ ҳузурида) ҳаргиз қабул қилинмайди ва у охиратда зиён кўрувчилардандир» (Оли Имрон: 85).

Аллоҳ таоло барчаларимизни дунё-ю охиратда яхшилик ва салоҳият бўлган ишларга
муваффақ қилсин.

Сиз учун танладик

Шайх Абдулвалий Қори “Душанба кунлик дарслар” силсиласи

Андижон жоме мадраса-масжидининг имом хатиби устоз Абдулвалий қори. № Дарснинг номи Нусха олиш 1 Ихлос RM MP3 2 Аллоҳ йўлида...
Read More

Омонат (2)

Инсоннинг ўзи ва ўзгалар ўртасидаги нарсалардаги омонат Бу омонат хоҳ мол хоҳ бошқа нарса бўлсин инсонларнинг сизга топширган нарсаларини ва...
Read More

Омонат

Абдуллоҳ ибн Абдурраҳмон ал-Жибрин
Аллоҳ субҳанаҳу ва таолога ҳамду санолар айтамиз, ундан бизни мағфират қилишини сўраймиз. Гувоҳлик бераманки Аллоҳдан ўзга илоҳ йўқ, У ёлғиз ва шериксиз зотдир. Муҳаммад соллаллоҳу алайҳи ва саллам унинг қули ва элчисидир. У кишига, аҳли ва асҳобларига Аллоҳнинг раҳмати ва саломи бўлсин.

Аммо баъд:

Албатта омонат ҳақида сўзлаш катта аҳамиятга эга. Чунки у бир томондан Аллоҳ ва банда ўртасидаги нарсага, иккинчи томондан банда билан банда ўртасидаги нарсага алоқадор. Мазкур омонатни адо этишда бандага мадад берадиган сабабларни баён этамиз.
Read More

ҲИЖОБ НИМА УЧУН КЕРАК?

ҲИЖОБ НИМА УЧУН КЕРАК? بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ СЎЗ БОШИ Барча оламларнинг ҳукмдори, меҳрибон ва раҳмли, қиёмат кунининг подшоҳи бўлмиш...
Read More

Кутубус-ситта Олти китоб


Алхамду лиллах вассолату вассаламу ала росулиллах.

Кутубус-ситта муаллифлари куйидаги зотлар:


Имом Бухорий (194-256 хижрий)
Имом Муслим (204-261 хижрий)
Имом Абу Довуд (202-275 хижрий)
Имом Тирмизий (209-279 хижрий)
Имом Насоий (215-300 хижрий)
Имом Ибн Можа (209-273 хижрий)



Уларнинг хар бирини сизга кискача килиб таништириб ўтсам:

1. Имом Бухорий.

У зот Абу Абдуллох Мухаммад ибн Исмоил ибн Иброхим ибн Мугийра ибн Бардизба Жуъфий Бухорийдир.

Имом Бухорийнинг катта бобоси Мугийра Бухоронинг волийси Ямон Жуъфийнинг кўлида исломга кирган шунинг учун Жуъфий деб нисбат берилган (буни вилоят, мавло дейилади).

Имом Бухорий хижрий 194 - йилда Бухоро шахрида тугилди. Етим бўлиб ўсдилар.
Read More

Аҳли суннага мактуб (давоми)

Шайх Сафар ибн Абдурраҳмон Ҳаволий
Абдуллоҳ Шариф таржимаси
Абу Закария ал-Маданий таҳрири
(Давоми)

3)Улар ўзгармас бирламчи аҳкомларни ва умумий қоидаларни иккинчи даражали (тасодифий) ҳукмлар ва муайян воқеалар сабабли бекор қилиб юбормайдилар. Қуръон оятлари ва саҳиҳ ҳадислар ила собит бўлган умумий қоидалардан бири, мусулмонларнинг иттифоқ бўлиши вожиблигидир. Бидъатчи ёки фосиқдан юз ўгириш эса иккинчи даражали (тасодифий) аҳкомлардан ҳисобланади. Бироқ, юз ўгириш фойда қилмаслиги маълум бўлса, бунга амал қилинмайди. Демак бу ўзгарувчан ва турли ижтиҳодларни қабул қила оладиган масаладир.
4)Ким улар каби намоз ўқиса, қиблаларига юзланса ва сўйган гўштларидан еса, у ўшалардандир.
Read More

Аллоҳ ризқ берувчи зот

Хулоса Аллоҳнинг борлигига иймон келтириш инсон табиатига ўрнатиб қўйилган, унинг ич-ичидан жўшиб чиқадиган туйғудир. Мусулмон киши ўзидаги шу табиий иймонни...
Read More

Аҳли суннага мактуб

Шайх Сафар ибн Абдурраҳмон Ҳаволий Абдуллоҳ Шариф таржимаси Абу Закария ал-Маданий тасҳиҳи ва таҳрири بسم الله الرحمن الرحيم Сафар ибн...
Read More

Даҳрийлик (атеизм) хатари ва даҳрийларга эслатма

"Илҳод" – "даҳрийлик" хатари ва даҳрийларга эслатма ҳақидаги бўлим[1] Аллоҳдан тавфиқ сўраган ҳолда айтаман: Арабча "илҳод" сўзи "оғиш" маъносида бўлиб,...
Read More

Даъватчига оид савол-жавоблар

Барча мақтовлар Аллоҳгагина хос, У зотни мақтаймиз, Ундан мадад сўраймиз, Унга истиғфор айтамиз, Аллоҳдан нафсларимиз ва амалларимиз ёмонлигидан паноҳ тилаймиз....
Read More

Аёллар учун махсус дарслар

Энг кўп кўрилган

Янги китоблар

Саҳифамизда нашр этилаётган барча нарсалардан шахсий фойдаланиш учун руҳсат этилади. Саҳифамиз материалларидан фойдаланилган ўринларда www.islomnuri.org дан олинди деб кўрсатилиши, мустасно ўринларда бизга маълум қилиниши шарт. Материаллардан Аллоҳ йўлида фойдаланиш учун ҳуқуқлар чекланмаган. Тижорат учун фойдаланиш мумкин эмас.